tisdag 20 januari 2009

ScrapAddicteds bloggutmaning i januari: Bygg ett landskap!


Heeej!
Har ni tråkigt? Saknar ni inspiration?
Då har vi på ScrapAddicted en rolig utmaning till er!

Ett av mina favoritupplägg när jag gör kort är landskap (och det är ju lite lustigt eftersom jag ogillar de flesta målerier med landskapsmotiv, hehe!). Jag tycker om att skapa en liten värld, en miljö för mina stämplade figurer. Är ganska säker på att upplägget fungerar till layouter också - ett förslag är att klippa ut personer från fotografier och placera dem i en stämplad/scrappad värld av olika mönsterpapper! Vore inte det festligt?
Detta är en jätteenkel teknik, bara lägg olika mönsterpapper med en riven övre kant lite omlott i lager på lager - eller som i mitt exempel nedan, med punchinella, mönsterpapper och ett band. Det är ett utmärkt sätt att få användning för mindre spillbitar.

Vill man ha extra djup i bilden, kan man lägga blå-gröna nyanser mot horisonten, och varmare gula, röda eller orange nyanser mot nedersta kanten "närmast åskådaren". Ett annat sätt att skapa djup, är att placera ett träd eller blommor, ett hus eller annan figur nära nederkanten.

Jag har använt spillbitar från härliga Creative Café-papper. Bandet i nederkanten kommer också från Creative Café. Trädet är klippt på frihand. Fågeln är en gammal BamPop-clearstamp.
Så, sätt igång och skapa - ni får såklart gärna lifta mitt kort, men jag ser ännu mer fram emot att få se era egna tolkningar. Hoppas på att få se såväl kort som layouter eller altrat. Varför inte göra ett färgglatt galet fantasilandskap; eller ett ljust, romantiskt och vackert landskap...eller kanske ett skrämmande mörkt och dystert? Endast fantasin sätter gränserna.
Skicka in ditt bidrag till tavling@scrapaddicted.se senast den 10 februari. Tänk på att ditt alster inte ska vara större än max 400 pixlar på bredden. Jane och designteamet röstar sen fram en vinnare.
God pyssellust!

8 kommentarer:

Anonym sa...

LÄCKERT!!! Du är fenomenal på att bygga upp kort och bakgrunder!!!

Kram!

Asksvart sa...

Vilket superfint kort

Ewonne sa...

Underbart kort!!!! ♥

Anonym sa...

I LOVE this card! That little bird is just SO CUTE!!! so plump and happy!

Tracey

Anonym sa...

Dina landskap är alltid superfina! :)

Anonym sa...

Åh vad duktig du är! :-) Hoppas allt är bra med dig, länge sedan vi sågs, har vi setts efter gymnasiet tro? kramar Åza Solomon (Sjöquist)

DoodleFactory sa...

I can't wait to see your new cards, and I really want to do your challenge too! Too bad I HAVE to watch the premiere of LOST tonight - don't know if that tv show is popular at all in Sweden or Denmark, but I have to clear my schedule whenever it's on :). I'm sure I'll make more cards soon enough though.

Sanna F sa...

Å vilket gulligt kort!!!