lördag 3 maj 2008

Pysselträff och vardagsaction

Det enda pyssliga jag lyckades prestera idag - ETT kort på 5 timmar *fniss*.
Inspirationen och upplägget kommer från en tutorial på Corinnes blogg. Kolla in hennes alster, hon är SJUKT begåvad!

Jag har varit på pysselträff idag med ett gäng söta danska scrappartöser- och jag hoppas verkligen att vi ska ses igen, för det var himla trevligt! Kom hem upprymd och glad med förnyad inspiration. Å lite skakad också. Vi stötte nämligen på lite vardagsaction..

På väg för att köpa lunch i den stora butiksgallerian pratade vi om att Signe just hade fått ett nytt jobb som receptionist, och hon var jätteglad för att de skulle förära henne en silvergrå snygg kostym och högklackade skor till. Väldigt glammigt. Jag kontrade med hur oglamoröst läkarjobbet är - inga långa naglar, håret uppsatt, vita pyjamasbyxor, t-shirt i odefinierbar one-size-fits-all passform och så en vit rock utanpå det. Å träskor.

I samma ögonblick hörs ett "DUNK!" - en gammal farbror föll ihop på det hårda klinkersgolvet i gallerian - alldeles nära oss!
Jag sprang dit, adrenalinet kokade i mig och jag konstaterade snabbt att han varken andades eller hade puls (och han var likblek att se på). Jag började att hjärtmassera... och ca en minut senare började guben att blinka lite och få tillbaks färgen i ansiktet. Vi la honom i framstupa sidoläge, och sen vaknade han mer och mer upp. Han blödde från ett sår i bakhuvudet. En av mina scrapväninnor hämtade papper från en restaurant för att lägga mot såret och stoppa blödningen.

Jag stannade hos honom tills ambulansen kom, och de var snabbt på plats. Sen tog Falckräddarna över ansvaret, och jag gick med skakiga ben iväg och tvättade bort gubbens blod från mina händer, och så gick vi och köpte lunch.

Är inte 100% säker på att han hade hjärtstopp - han kanske bara hade svimmat? Oavsett vilket så är jag nöjd med min insats. Jag följde ju rättningslinjerna för ABC, reagerade på det jag skulle, och det hela slutade ju lyckligt.

Glamoröst eller ej - det är verkligen världens mest spännande jobb att vara läkare!

Så, det var min dag. Vad har ni gjort idag?

34 kommentarer:

Zarah sa...

Vilken gullig liten Laban du ritat! Underbar! Kortet är ju så sööööött! :D

...och himmel vilken tur att du var där - den gubben tackar sin lyckliga stjärna. Det är TUR att du finns. Du gör sån skillnad. *kärlek*

Anonym sa...

Dr Carter i Cityakuten - släng dig i väggen. let us introduce Dr Nina - the best there is :)

Hörrudu sötgrodan - du är rätt bra!

*pöss på nosen*

Anonym sa...

Vilket häftigt kort!!! :)

Men oj, ja nu förstår jag att varför du känner dig lite "stirrig"! Jag beundrar dig för din insats, din reaktionsförmåga och det lugn du måste ha! Vilken tur att du var där!

Kram!

Anonym sa...

Niiiiiina, du är en hjälte, en sådan där som vi tyvärr allt för ofta tar för givet i vårt vardagliga bortskämda västerländska liv. Såna som dej klarar vi oss inte utan (jag är särskilt påmind om det idag då min far blivit akutopererad i morse) långa naglar, höga klackar och sånt, det är värdsliga saker det.

Å man kan måla eller pynta sina träskor *smiles* Mina föräldrar jobbade i många år på Psyk här i stan, båda två... jag vet att mamma målade många av sina kollegors och sina egna skodon för att piffa upp.

Fast mest jobbade de natt å då får man se ut nästan hur man vill på psyk.

Allra bästa "pyntet" är iallafall ett trevligt sätt och ett varmt leende å såna kan du, det vet jag.

Å din figuuur, han e ju tokknasursöt *smiles*

Laura sa...

oh Nina! that card is just amazing! I so looooooove it! :) That tree is soooo cute and of course, that creature is one of my favourite stamps. You sooo have to come here to stamp with me! :) big hugs to you girlie.

Anonym sa...

OMG that is such a cool card, love what you did with my challenge, thanks for playing along!

corinnexxx

paylin sa...

Hi Nina,
Beautiful creation and i like ur layout. Great card. You have a lovely blog.

Enjoy ur weekend, takecare.
xx

Nice sa...

Oh oh. Dänisch ............. hmhmhm .........
Underbar! Å din figuuur, han e ju tokknasursöt.
(Das wird schon passen)

Deutsch:
BOAH! Die Karte ist superklasse. Ich bin hellauf begeistert!!! Ich hätte im Leben nicht mit dem Anblick einer solchen Karte gerechnet. Daran werd ich mich nun den ganzen Tag erinnern!

Englisch:
hmmmmmmmmmmmmm ........ Never i thougt that i can watch a so ........ more than nice, wonderful card. Thanks! I must smile now all the day.

Anonym sa...

Jisses vilken actions fylld dag.....
Vet vad du menar mae att man blir stirrig efter......
han hade tur mannen att han stötte på PYSSELPATRULLEn...

Kortet dit är ju såååååååååå Läckert blir helt tagen så vackert!
puss på dig och oformliga pyjamas byxor är SEXIGT;) så Go NINa!!!

Anonym sa...

Ja, du var en sand helt!! Jeg tror manden var meget glad for, at du var der lige på rigtig sted på det rigtige tidspunkt!! Sejt gjort :) Og det hele endte jo godt :)
Og tak for igår, det var vældig hyggeligt :D

Andrea, sa...

Fab card, love the little monster, he's so cute.
Thanks for joining in the CCT challenge

Anonym sa...

En riktig hjälte!! :) Vilken tur att du var där, tänk hur det hade kunnat gå annars. Var stolt!

Ett jättefint kort! Jag är också en långsam pysslare, men det är ju viktigare att det blir bra än att man hinner med en massa.

Kramar

Anonym sa...

*DANG* vilket tufft kort!!

Ewonne sa...

Nja,min dag var väl inte riktigt så händelsefull som din. Men det är tur att vi har människor som dig här i världen.
Sen gör du ju superfina kort också!!!

Kram Ewonne

Carina sa...

Urgulligt kort!! Tur du går och träffar några som ger dig inspiration så du sen kan föra den vidare.. ;-)

Vilken bra insats du gjorde med hjärt-lungräddningen!! Förstår hur du kände dig efteråt,har varit med om samma sak. Själv la vi igår ett gäng frusna hamburgare på en gigantisk bula, har aldrig sett en sån stor som kom så snabbt! Idag syns bara ett rött märke.

Anonym sa...

Hepp din dag var nått att lägga på minnet ..inte var dag man faller ihop och doktorn står bredvid :)
Själv har jag suttir på rumpan och svarat i telefonen på jobbet hela helgen. Var inne och tittade på Tyskans sida , lika kreativ och inspirerande som dig :)

KarinSN sa...

Ja, visst är hon hur häftig som helst! en av bloggarna jag följer faktiskt och inspirerad av henne och dig har jag nu gjort ett kort :-)

Ellinor sa...

Tja, själv har jag spenderat det senaste dygnet som geriatrikjour - inte fullt så mycket action. Igår ringde alla om blodsocker - idag känns det som om jag ordinerat luftrörsvidgande mediciner åt alla. :D Nåja, det var skoj ändå!

Tja, jag behöver inte ha träskor i alla fall, utan får ha egna sandaler (helst sådana som man bara har på sjukhuset) - dessutom brukar jag piffa till det hela med roliga sockar och glada örhängen (fast inte på fötterna då förstås ;))

Jag... sa...

Men gud vad otäckt! Jag skulle aldrig klara av att vara läkare, jag är ju livrädd för sånt där! :-D

Men vilkn HJÄLTE du är! Måste kännas bra!

Trevlig söndag och tack för länktipset!

Anonym sa...

I LÖÖÖÖV!!! Du är såååå duktig Nina! I worship you! Tror att jag har precis det stjärnpappret som du använt till trädet *hihi* Jätteinspirerande! :D
Och vilken hjälte du har varit!
Kram Kicki

Muffin sa...

Så läckert kort, trädet är helt underbart! Vilken dramatik det blev, måste kännas skönt att verkligen veta vad man ska göra.
=o) Muffin

Anonym sa...

Haha åhhh vilket underbart kort!! Det gör mig alldeles glad i magen, precis som du gör!

Å vilket hjälte du är sen!

Kram//Emily

lam sa...

tak for hyggeligt selvskab i lørdags og var det godt for den gamle mand,at du lige kom forbi ;O)

Kortet blev super flot og sikken en lækker blog du har,den er hermed lagt under fortrukkende.

Cattis sa...

Du är en hjälte!! Stor Kram till dig!!! Det skulle finnas fler som du!

Och massor av underbara kort har du hunnit med sen sist! =D

Och du får inte glömma bort att kika in till mig ;)

http://kathis.blogg.se/

Jacqueline van der Sar - Crejakaarten sa...

what a funky card you have made. I think it is very cute!!!

roree sa...

Love that fun little stamp. Super cute card!

Anonym sa...

Vill bara säga att du göra jättefina saker! Trädet du har på kortet, är det något du gjort själv? Är rätt ny på att scrappa och letar inspiration på alla fina bloggar.

wendy sa...

Great card!

Anonym sa...

Nu har jag kommit tillbaka till cyberrymden efter ett långt break.
Bra att du pushade på mig att det var dax att uppdatera ;-)

Du gör de mest fantastiska kort. Vart får du all inspiration ifrån? Det ena kortet överträffar det andra. Helt otroligt.

Ha det gott!

Anonym sa...

Hejsan!
Besök gärna min blogg där jag just nu håller två tävlingar. Den ena är scrap relaterad och den andra mode relaterad.
Var med och tävla du med. Lycka till!

Anonym sa...

Niiiiiiiiiiiina, kom å lek i min blogg.

/KRAM

Anonym sa...

Du är utmanad. ;)

Anonym sa...

Shit!! Förstår att adrenalinet pumpade!! SJälv hade jag nog stått där som ett fån å inte fattat vad jag skulle göra.. =/
Du är en hjälte!! Kolla in tidningarna framöver för jag tror nog att gubben kommer vilja ge dej dagens ros! =D

Vilket kalasläckert kort!!!! Sån söt liten filur du gjort!! =D
Många varma å goa kramar till dej gumman!!
//Petra
förresten...jag har en liten utmaning till dej på min blogg =)

Jennie/Deleelsia sa...

Ursnyggt!
Jag vill ha den där söte figuren som stämpel bums...kommer den som det tro??