lördag 17 juli 2010

Fint besök och blommigt..


Min fina lilla mamma har varit på besök hos oss den här veckan. Det har varit jättemysigt. Vi har ätit sushi och grillat och druckit gott vin. Vi har gått promenader ner till vattnet och cyklat längs Strandvejen. Vi har varit på Louisiana (det var första gången för mig - lite illa när jag nu faktiskt har bott i Köpenhamn i >10 år!) och sett konst av Picasso, Warhol, Munch m.fl. Trädgården och omgivelserna runt konstmuséet är så vackra...allt i allt en väldigt inspirerande utflykt!
Idag åkte vi till en plantskola för att se på trädgårds- och balkongväxter. Mamma har full koll på sån't, men jag är född med väldigt o-gröna fingrar, så jag behöver all hjälp jag kan få! Som det är nu har jag inget i de inbyggda balkonglådorna, och trädgården består endast av (o-)gräs, ett gammalt skevt plommonträd och uteplatser med fula betongplattor. Ska bli ändring på det. Det vi inte hinner eller kan i höst, plan(t)erar vi till våren istället.
Det är svårt att välja - vojne vojne så mycket vackra växter det finns!
Blev lite sugen på bl.a. de här:
En "historisk ros"...namnet började på R. Färgen är väl sådär, men vilka heeelt underbara bollformade blommor!
Solhatt. Apsnygg!
storblommig gul ros...tror den hette "Stockholm"? Vore fint mot vårt nymålade vita staket, tror jag?
Alunrot - marktäckare i flera färger. Den mörka vinröda är min favvo.
Rosenpelargon, så läcker på något vis - och den fäller inga kronblad när den har blommat ut!

Bilderna tagna med min mobilkamera....liksom alla andra bilder i denna blogg! :)
På återseende väldigt snart.

1 kommentar:

himlaverket sa...

Du måste ha en bra mobilkamera som får till så fina kort.
Jag älskar ju blommor så jag blev imponerad....
Fina kort åxå...